( )

This Must Be the Place.

In Bio, Film, Musik, Recensioner on 17 mars, 2012 at 12:30

Sean Penn spelar Cheyenne är en pensionerad rockstjärna som lever på royalties i Dublin. Han är extremt flygrädd och när han nås av nyheten att hans far som han inte haft någon kontakt med på många år ligger på sin dödsbädd väljer han att ta sig med kryssningsfartyg till New York. Fadern var besatt av att hämnas den förnedring han fick utstå som ung i Aushwitz, Cheyenne bestämmer sig för att leta upp faderns nemesis den nazistiska krigsförbrytaren Aloise Lange.

Första gången jag hörde något alls om denna film var i SF:s biotidning som finns gratis på alla SF-biografer, det var en kort text i listan över kommande filmer. Den enda information jag kunde utröna ur tidningen var mer eller mindre att Sean Penn skulle gestalta den mer eller mindre legendariske the Cure sångare Robert Smith, så visade det sig att det verkligen inte var när jag läste om filmens handling 5 minuter innan jag såg filmen. Jag han tänka nä men vad i hela … ska jag ändå se den? Såg den ändå och ångrar mig verkligen inte, filmen är helt fantastisk.

Sean Penns karaktärstolkning är underbar, Cheyennes utseende och karaktärsdrag är löst baserade på Robert Smith och det var just detta som förvrängts till att det skulle vara en biografi om just honom. Frances McDormand spelar Cheyennes fru/sambo, hon en gammal favorit för mig som oftast spelar riktigt bra oavsett vilken roll hon kastas in i, detta har hon bevisat om och om igen tillsammans med Bröderna Coen. (Fargo, Burn after reading med flera) David Byrne (Talkning Heads) är med som sig själv och passar grymt bra in i atmosfären i filmen.

Hela filmen har en skön stämning och förmedlar precis den känslan som Cheyenne symboliserar. Jag tar det som det kommer, hittar jag honom så hittar jag honom och det kanske tar jätte lång tid men vad gör det. Cheyenne ger sig ut på en raodtripp genom USA för att hitta Aloise och på vägen träffar han på mängder med sköna karaktärer, bland annat en liten pojke som vill få honom att spela musik igen.

Detta är en helt fantastisk film som verkligen överaskade mig positivt, jag rekommenderar alla som har någon form av musikintresse eller gillar lite konstiga filmer att se This Must Be the Place.

Lämna en kommentar